
4 начина да изучаваме математика чрез движение в училище
Физическото и когнитивното развитие са тясно свързани, особено в ученическа възраст, когато мозъкът и тялото се развиват синхронно. Проучване на Харвардския център за детско развитие (Center on the Developing Child, 2021) показва, че движението активира мозъчни центрове, свързани с изпълнителни функции, внимание и памет. Редица невроучени подчертават, че редовната физическа активност подобрява концентрацията, подпомага ученето и улеснява усвояването на абстрактни концепции като тези в математиката.
В начален етап на училищното образование ученето чрез движение е особено подходящо, тъй като децата на тази възраст все още изграждат основни когнитивни и моторни умения. Преплитането на математика с физическа активност им помага да запомнят по-лесно числови модели, да развият пространствено мислене и да прилагат логическо разсъждение в реални ситуации. Например, когато децата скачат по подредени в линия числа, за да решат задача по събиране или изваждане, те развиват и координация, ритъм и внимание. Този подход ангажира цялото тяло и ума, което го прави ефективен инструмент за задържане на знания и изграждане на увереност в математиката.
Активни паузи в училище
Активните паузи (т.нар. “brain breaks”) са кратки физически дейности, които се провеждат между учебните часове. Те спомагат за намаляване на умората, засилване на вниманието и възстановяване на мотивацията за учене. В България вече има училища, които прилагат подобни практики чрез игри, танци и йога упражнения в междучасията.
Фокусът върху математиката и нейната връзка с физическото развитие е особено актуален. Изследване, публикувано в списание Developmental Science (Beck et al., 2016), показва, че ученици, които изучават математика чрез движение, показват по-добри резултати в решаване на задачи с пространствени отношения и числови последователности. Това е особено ефективно при по-малките ученици, чието обучение е по-успешно, когато включва сензомоторна активност.
Учене чрез движение в България
Учителите в България все по-често експериментират със създаване на междупредметни връзки. Комбинирането на математиката или български език с физическо възпитание/ или спорт звучи на пръв поглед неочаквано, но на практика се случва напълно интуитивно за учениците. Национални програми като “Иновации в действие”, “Заедно в изкуствата и спорта”, “Осигуряване на съвременна образователна среда” и др., дават възможност да закупуване на допълнителни ресурси, с които да се осъществят тези интегрирани уроци. В някои училища се провеждат уроци по математика на открито с игрови елементи, като популярен избор за учене чрез движение са постелките Action Mats, при които децата учат чрез активно участие. Такива иновативни подходи спомагат за ангажираност на учениците и подобряване на учебните резултати и подкрепят тяхното физическо и емоционално развитие.
ОУ “Граф Игнатиев” в с. Граф Игнатиево е едно от училищата за пример в ученето чрез движение и интегрирани уроци. В един от последните си открити уроци, учителите в начален етап комбинират не само математика и физическо, а и човекът и природата и информационни технологии за провеждането на състезание.
В него учениците се разделят на отбори, като в рамките на играта трябва да комбинират цифри, за да създадат уравнения; да създават двуцифрени числа от наличните им цифри и да ги наредят по големина. Повече за груповата дейност на училището прочетете в последната ни статия “Скачай към звездите: физическо и знания за Космоса”.
В НУ “Алеко Константинов”, гр. Харманли учителите също провеждат физически ангажиращи дейности, за да преподават математика и български език. Ученици от 3. клас демонстрираха редица умения за Европейския ден на спорта, като имаха за задача да изпълнят определени упражнения, за да достигнат до цифри, които след това да подредят в математически уравнения. Учениците се адаптираха лесно към задачата без нужда от допълнителни обяснения и си сътрудничиха успешно в дейностите. Прочетете пълната информация в статията за открития урок.
81. СУ “Виктор Юго” в гр. София, едно от училищата, известни с иновативните си практики, също наблягат на учене чрез движение. Там учениците в 3 клас експериментират с Action Mats, като изучават цифри и математически знаци чрез групови игри. Постелките са отличен сътрудник с обучението в техния STEM център и просторния им физкултурен салон.
Игри за изучаване на математика и физическо
Ето четири начина за изучаване на математика чрез движение с Action Mats:
Скачай и решавай – на пода се поставят Action Mats с числа. Учителят задава задача (напр. „5 + 3“), а ученикът трябва да скочи на верния отговор.
Геометричен пъзел с тяло – децата използват ръцете и краката си, за да оформят различни геометрични фигури, като едновременно назовават формите и техните характеристики.
Числова линия в движение – чертае се линия с числа от 0 до 20, по която учениците се движат напред и назад, решавайки задачи като събиране, изваждане или умножение.
Математическо състезание с подложки – учениците се разделят на отбори и решават задачи, като скачат върху подложки с възможни отговори. Печели отборът с най-много правилни попадения.
Свързването на когнитивното и физическото развитие в училище прави обучението по-ефективно и отговаря на нуждите на съвременните деца, които учат по-добре чрез активно участие. За най-лесно адаптиране на учебния материал към по-интерактивен подход на обучение помага подкрепата на училищното ръководство – създаването на цялостен подход към развитието на учениците е ключът за проследяване на резултатите.
Share on socials